НОВІ МОЖЛИВОСТІ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ.

 

Вітаю вас, шановні відвідувачі нашого  сайту!

      Я, директор Харківського регіонального управління, згадав важкі передноворічні дні і знову вирішив  звернутися до вас «від першої особи». Причина у тому, що вже з інших причин відчувається «паніка», якій можна запобігти .

      Нещодавно на офіційному сайті Харківської міської ради було розміщене повідомлення про започаткування нового напрямку роботи цільової соціально-економічної програми  будівництва доступного житла. І цю «новину» підхопили та розповсюдили різні ЗМІ.Як результат – хвиля звернень громадян та багато годин зайвих роз’яснень. І це на тлі важливої і напруженої роботи всього колективу. Тому що нарешті розпочато повноцінне фінансування за усіма звичайними напрямками кредитування та надання держпідтримки. 

      Пропоную разом проаналізувати ситуацію з «Міською іпотекою», розставити крапки над «і» та з‘ясувати найважливіші деталі.

Gorsovet zdanye     Ті, хто уважно слідкує за життям міста, за діяльністю міської  влади та цікавиться нашою роботою, безумовно розуміють, що Харків є унікальним містом за відношенням до своїх власних житлових програм. Жодний міський голова разом з депутатським корпусом не приділяють стільки часу та уваги питанням надання дієвої підтримки мешканцям у вирішенні однієї з найболючих проблем. Щорічно збільшується обсяги фінансування та якісно змінюється зміст роботи програм. Не треба далеко йти за прикладами. З початку бойових дій на Сході на молодіжне пільгове кредитування із державного бюджету не було виділено жодної гривні. А у бюджеті міста ці видатки поступово зростали від 5 мільйонів у 2015-му до 40 мільйонів гривень молодіжних кредитних ресурсів на поточний рік. А разом з фінансуванням програми будівництва доступного житла обсяг планових видатків бюджету складає 100 мільйонів гривень.  Що ДОРІВНЮЄ сумі, закладеної в бюджет Держави.

    Пам‘ятаєте грудень минулого року? Скільки було яскравих новин з усіх боків про нове пільгове кредитування ВПО та учасників бойових дій? І ми, отримавши біля 15 із 200 державних мільйонів змогли допомогти 5 сім‘ям бійців АТО/ООС та 10 з числа ВПО.

    А у Харкові перший в країні пільговий кредит учаснику АТО був наданий ще у 2015-му році і кількість таких кредитів тепер щорічно рахується десятками. І перші в країні переселенці отримали пільгові кредити за міською програмою у 2018-му році…

   Це була, так би мовити, експозиція. Повернемось до суті порушеного питання, до  «міської іпотеки» та  галасу з цього питання.

   По-перше, треба зрозуміти одну просту річ – чим краще «працюють» житлові програми, тим більше стає кількість бажаючих взяти в них участь. Прості умови для вступу до лав «кандидатів», прозорість відкритих списків і, головне, приклад сотень пересічних харків‘ян, які скористувалися допомогою міста протягом останніх років призвели до того, що списки кандидатів «зростають» набагато швидше  ніж ми встигаємо опрацьовувати «шалені кошти». До того ж позитивне збільшення обсягів фінансування муніципальних програм частково нівелюється поступовим зростанням вартості будівництва…

    І ось ще 16 жовтня минулого року, на сесії Харківської міської ради разом із рішенням про продовження дії обох житлових програм, до «Доступного житла» було додано новий напрямок – часткова компенсація відсотків за іпотечними кредитами. І це не просто нормальна альтернатива багаторічному очікуванню пільгових кредитів. Це можливість цільового залучення та використання практично не обмеженого (на відміну від бюджетних коштів) банківського ресурсу.

     Наступний важливий крок, про який також повідомлялося у різних новинах, це затвердження в бюджеті міста видатків на компенсацію. І цей крок міська рада зробила … І зараз, відповідно до усіх складених фінансових документів, ми можемо розпочинати роботу.

      А 05 лютого 2020 року міськвиконком затвердив Порядок, відповідно до якого ми маємо забезпечити якісну (та сподіваємось і на кількісну) реалізацію даного напрямку. Досвіду нам вистачає. Свого часу, саме нашим управлінням було укладено найбільшу кількість подібних договорів.

 Але ж, для  реального старту роботи треба узгодити усі деталі механізму із банком – партнером.   UGB krylco       

 На сьогодні це «УКРГАЗБАНК», якому ми віддали на опрацювання та погодження проекти «технологічного процесу». Професійний рівень фахівців банка не викликає жодних сумнівів. За останніми рейтингами «УКРГАЗБАНК» входить до топ-10 великих банків в Україні. Але ж опрацювання пропозицій та адаптування до внутрішніх регламентів потребує деякого часу, оскільки механізм часткової компенсації ними ще не застосовувався. На відміну від «здешевлення іпотеки», з якою банк знайомий з 2012 року.

  Ось ми і підійшли до «деталей». Що ж «ховається» за новинами та нормативними актами? Спробуємо  разом знайти відповідь на найбільш поширені питання та непорозуміння у сприйнятті відкритої, нібито, інформації.

1.         Хто може скористатися частковою компенсацією?

Дивно, але переважна більшість відвідувачів, чомусь ігнорує словосполучення: «харків'яни, які потребують поліпшення житлових умов і які отримали кредит в державних банках України», яке присутнє в усіх новинах?

Ось вона, відповідь. По-перше треба МАТИ ПРАВО, яке підтверджується перебуванням на квартирному обліку або в списку осіб, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу. Доречи це загальна вимога щодо участі в міських програмах. А, по-друге, треба ОТРИМАТИ кредит. Умови банківського кредитування та підхід до оцінки позичальників у банків, скажемо так, менш лояльні, ніж у нас. Будь-який банк, на відміну від нас, має законне право відмовити у наданні кредиту без пояснення причин.

Порада – навіть, коли ви перебуваєте на квартобліку, не кваптесь бігти за довідкою. З‘ясуйте умови кредитування. Оцінить свої реальні фінансові можливості. Вам, безумовно, допоможе сайт «УКРГАЗБАНКА». Там є і умови і кредитний калькулятор.

    2.    У чому відмінність часткової компенсації від «здешевлення іпотеки»?

«Компенсація», у даному випадку, має значення – відшкодування витрат. Тобто, щоб отримати компенсацію, треба спочатку понести витрати. Тому платежі із зобов’язань передбачених кредитним договором, позичальник  здійснює самостійно. На початку кожного місяця банк надає нам інформацію у вигляді Реєстру, в якому відображені платежі у сплату відсотків за  користування кредитом та вирахувано суму компенсації. Ми оплачуємо цей Реєстр і банк зараховує кошти на ваш особистий рахунок. Тобто протягом одного місяця, до настання дати чергового платежу, ви отримуєте відшкодування понесених витрат. Саме так працює «молодіжна часткова компенсація відсотків» вже багато років поспіль, незважаючи на економічні та політичні негаразди.

3. Чи можна буде брати кредит з компенсацією на придбання квартири             на вторинному     ринку?

            Одразу – НІ. Окрім квартир, що залишилися у забудовників в будинках, введених до експлуатації протягом останнього року.

      Ми розуміємо, що безліч різноманітних порядків (правил)    кредитування, що містяться на нашому сайті, інколи спантеличують. Але ж, просимо не лише запам‘ятати, а зрозуміти, що це лише новий, додатковий напрямок програми з назвою - «Міська цільова соціально-економічна програма будівництва (придбання) доступного житла на 2011-2025 роки». Відповідь на поверхні. Переліки об‘єктів будівництва, які використовуються у програмі розглядаються та затверджуються рішеннями міськвиконкому. Потім, на практиці, проходять акредитацію в Держмолодьжитлі. Інакше, як би ми могли здійснювати пільгове кредитування. У даному випадку, безумовно, тільки новобуди, які   акредитує банк. Але ж, виходячи із наявної відкритої інформації, можна розраховувати на те, що вибір у кандидатів буде. І чим далі, тим більший.

4.     Чому немає переваг для вразливих верств населення, громадян, які опинилися у складних життєвих умовах?

Повірите, але такі питання лунають дуже часто? Я вище вже звернув увагу на необхідність мати достатні для першого внеску заощадження та офіційну заробітну платню не нижче середньої, а краще вищу.
Не розрахований цей механізм на малозабезпечені верстви населення. Порядок містить положення про переваги для харків‘ян, які вже включені до реєстрів кандидатів. Але, як на моє професійне судження, запланованих у бюджеті міста видатків абсолютно достатньо для надання компенсації усім позичальникам, що скористуються банківськими кредитами. Дефіциту не буде. І перші п'ять років  найважчих років учасники будуть отримувати 10% (така сьогодні облікова ставка НБУ) компесації.

5.     Чому лише «УКРГАЗБАНК» ?

Неодноразово це запитання задавали працівники інших банків. Я вважаю підкреслити, що нормативні документи передбачають кредитування збоку ДЕРЖАВНИХ банківських установ. Таким чином, окрім «УКРГАЗБАНКУ» до програми можуть залучитися ще три банка. Але ж це рішення повинно прийматися на рівні керівних органів «ОЩАДБАНКУ», «ПРИВАТБАНКУ» або «УКРЕКСІМБАНКУ». Сподіваюсь, що у разі нашої ефективної та плідної співпраці, досвід може зацікавити ці установи. Також ймовірним є використання цього, вкрай ефективного механізму на інших рівнях бюджетного фінансування. Наприклад, обласному чи державному.

       Дякую вам за увагу. Надсилайте ваші запитання на адресу управління. Зараз, через вимушені зовнішні обмеження пересування, дистанційні засоби спілкування, як ніколи доречні.

Олександр ВЕНЗЕЛЬ

Слідкуйте за новинами. Ми працюємо для вас.