ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ
Шановні відвідувачі!
Рішенням Уряду адаптивний карантин продовжено до кінця літа. За даними МОЗ Харківщина входить до переліку областей, де не можна пом’якшувати протиепідемічні заходи. Усе людство зараз знаходиться в очікуванні другої хвилі пандемії. Ніхто не може впевнено стверджувати, коли усе повернеться до звичних режимів роботи та життя. І чи відбудеться це взагалі?
Ми продовжуємо роботу у дистанційному режимі, приймаємо обмежену кількість клієнтів для забезпечення виконання вимог МОЗ до роботи громадських закладів під час карантину.
За відсутністю очних консультацій, інформаційна підтримка здійснюється за допомогою телефонів (які іноді перевантажені) та електронного листування. За цей час накопичився великий обсяг різноманітних питань. І, з метою економії, перш за все, вашого часу ми зараз дамо відповіді на найбільш розповсюджені запитання…
1. ЯК ОТРИМАТИ ПІЛЬГОВИЙ МОЛОДІЖНИЙ КРЕДИТ НА БУДІВНИЦТВО ДОСТУПНОГО ЖИТЛА? ДО ЯКОГО БАНКУ НАМ ЗВЕРТАТИСЯ?
Відповідь – Пільгові молодіжі кредити НЕ НАДАЮТЬСЯ банками. Їх можна отримати лише в регіональних управліннях Держмолодьжитла за наявністю бюджетного фінансування.
А надання «ДЕРЖПІДТРИМКИ НА БУДІВНИЦТВО ДОСТУПНОГО ЖИТЛА» не є кредитом ( це безповоротна фінансова допомога, цільова субсидія) та не має вікових обмежень.
Молодіжні пільгові кредити надаються Харківським регіональним управлінням Держмолодьжитла виключно за рахунок бюджету міста Харкова, в рамках відповідної міської програми. Державне фінансування припинено з 2014 року. Обласна програма забезпечення житлом молоді завершилася у 2017 році. Умови молодіжного пільгового кредитування встановлені законодавством, а порядок формування реєстру кандидатів - виконавчим комітетом Харківської міської ради. Детальніше – у розділах «Пільгове молодіжне кредитування» та «Інші регіональні програми».
2. ЯКУ ПЛАТОСПРОМОЖНІСТЬ ТРЕБА ПІДТВЕРДИТИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ДЕРЖПІДТРИМКИ НА БУДІВНИЦТВО ДОСТУПНОГО ЖИТЛА?
Відповідь – Термін «платоспроможність» застосовується у випадках КРЕДИТУВАННЯ. А отримання держпідтримки не передбачає її повернення (окрім випадків передбачених договором). Кандидати на отримання держпідтримки надають довідки про доходи усіх членів сім‘ї з метою підтвердження свого права на участь. Нормативно встановлений «поріг» рівня доходів, а саме: Середньомісячний грошовий дохід сім'ї, в розрахунку на 1 особу, не повинен перевищувати 3-кратного розміру середньомісячної заробітної плати у відповідному регіоні. Розрахунок здійснюється на підставі наданих кандидатом довідок про усі доходи за останні півроку.
Наприклад, за останніми даними Держстату, середньомісячна заробітна плата по Харківській області складає 8 991,59 грн. Тобто, якщо одинокий кандидат, протягом останніх шести місяців у середньому отримував більше 26 974 грн. 80 коп. на місяць, то йому буде відмовлено в наданні держпідтримки. У разі коли сім‘я кандидата складається із трьох осіб, то «пороговий» сукупний дохід родини буде втричі більшим – 80 924 грн. 40 коп./місяць.
3. Я ПРОЧИТАВ(ЛА) У ВАШИХ НОВИНАХ, ЩО У МИНУЛОМУ МІСЯЦІ БУЛО УКЛАДЕНО 6 (або інша кількість) ДОГОВОРІВ ПРО НАДАННЯ ДЕРЖПІДТРИМКИ 50/50. А МОЄ МІСЦЕ У ЧЕРЗІ НЕ ЗМІНИЛОСЯ. ЩО ВИ СОБІ ДОЗВОЛЯЄТЕ?
Відповідь – Такі питання задають, як правило, внутрішньо переміщені особи, які зареєстровані кандидатами на отримання ДЕРЖПІДТРИМКИ за рахунок ДЕРЖБЮДЖЕТУ.
- Потрібно уважніше читати новини. Там завжди вказано джерело фінансування. Наприклад - «за рахунок бюджету міста Харкова» чи «за Харківською міською програмою». Також багаторазово повідомлялося, що видатки (кошти, гроші) для надання держпідтримки на будівництво доступного житла на поточний, 2020 рік У ДЕРЖБЮДЖЕТІ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ !!!
- Навіть за наявністю фінансування, при укладанні нових договорів, реєстраційні номери у списках залишаються без змін. Абсолютно відкритий для доступу список дозволяє будь-кому відстежити динаміку надання держпідтримки з листопада 2017 року.
4. ЩО ТАКЕ «ДОВІДКА ПРО ПЕРЕБУВАННЯ НА КВАРТИРНОМУ ОБЛІКУ»? ДЕ ЇЇ БРАТИ?
Відповідь – «Квартирний облік» або «квартоблік» це загальноприйняті скорочення. Повністю це – ОБЛІК ГРОМАДЯН ЯКІ ПОТРЕБУЮТЬ ПОЛІПШЕННЯ ЖИТЛОВИХ УМОВ. Правила цього обліку затверджені (встановлені) 11 грудня 1984 р. постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради N 470. Ці правила розроблені відповідно до Житлового кодексу Української РСР (чинний на цей час).
Цікавий факт – Понад рік тому, на зустрічі голови держави з бізнесом, Президент України Володимир Зеленський зацитував Житловий кодекс і назвав документ "трешем". (Детальніше на сайті 112.UA)
Тобто відповідно до законодавства України Ваша потреба у поліпшенні житлових умов не є суб’єктивним відчуттям. Вона визнається та визначається лише у встановленому порядку за наявності підстав та умов.
Відповідно до законодавства квартоблік ведеться за місцем проживання (реєстрації) та/або за місцем роботи. Деякі підприємства (установи, організації) і на цей час продовжують вести квартоблік для своїх працівників. Детальніше про це Ви зможете дізнатися звернувшись до профспілкового комітету свого колективу.
На квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті.
Не беруться на квартирний облік працездатні особи, які не займаються суспільно корисною працею.
Це далеко не вичерпні данні про правила квартобліку. Радимо Вам вивчити самостійно.
Природно, довідки про перебування на обліку надаються органами або підрозділами , які його здійснюють.
В місті Харкові питання взяття на квартоблік відноситься до компетенції Управління обліку та розподілу житлової площі Департаменту житлового господарства виконавчого комітету Харківської міської ради. Також подати документи для взяття на квартоблік або отримати довідку про перебування на ньому можна звернувшись до ЦНАПів.
Підкреслимо, що усі напрямки харківських міських житлових програм (окрім пільгового кредитування ВПО) поширюються виключно на громадян, які перебувають на квартобліку або внесені до списків осіб, що бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу у м. Харкові.
Участь в обласній програмі для учасників АТО та/або ООС не передбачає обов‘язкової умови перебування на квартобліку. Правила лише встановлюють пріоритет для даної категорії кандидатів.
Нормативно правові акти Уряду, якими врегульовуються порядки використання коштів держбюджету для надання держпідтримки та молодіжних кредитів за рахунок власних коштів Держмолодьжитла також поширюють коло потенційних споживачів далеко за межі квартирного обліку, що на тлі відсутності належного фінансування призводить лише до подовження списків бажаючих.
5. МИ НАДАЛИ ВАМ УСІ ДОКУМЕНТИ НА ЧЕРГУ У ПРОГРАМУ ДОСТУПНОГО ЖИТЛА ДЛЯ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ ЩЕ У ГРУДНІ 2017 (січні 2018…). В НАС НЕМАЄ 50% КОШТІВ ДЛЯ ВНЕСЕННЯ СВОЄЇ ЧАСТИНИ ВАРТОСТІ ЖИТЛА. УТОЙ ЖЕ ЧАС ВИ НАДАЄТЕ ПІЛЬГОВІ КРЕДИТИ ПЕРЕСЕЛЕНЦЯМ, ЯКІ ПОТРАПИЛИ ДО ЧЕРГИ НА КРЕДИТИ ПІЗНІШЕ, А САМЕ У БЕРЕЗНІ – КВІТНІ 2018 РОКУ. ЦЕ НЕ СПРВЕДЛИВО. ЯК ЦЕ ЗРОЗУМІТИ?
Відповідь – Шановні внутрішньо переміщені особи (далі – ВПО)! Не має ніякої «програми для переселенців».
До 2017 року діяла Державна програма забезпечення громадян України доступним житлом. Саме в останній рік її дії були внесені зміни, відповідно до яких, на відміну від інших громадян, розмір держпідтримки ВПО та учасникам бойових дій в зоні АТО розраховується, як 50%, а не 30%. Незважаючи на відсутність Державної програми, кошти для надання держпідтримки на будівництво доступного житла громадянам України були передбачені у Державному бюджеті на 2018 та 2019 роки. За рішенням головного розпорядника бюджетних коштів – Міністра Мінрегіону списки, що формувалися з 2017 року збереглися. Декілька скореговані, у зв‘язку зі змінами у законодавстві, вони оприлюднені на сайтах РУ Держмолодьжитла.
Надання держпідтримки на будівництво доступного житла, починаючи з 2018р. здійснюється (за наявністю фінансування) відповідно до Порядків. Затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2018 р. № 819.
Розміщена на нашому сайті в розділі «ДОСТУПНЕ ЖИТЛО» інформація щодо надання державної підтримки за рахунок держбюджету не має відношення до Реєстру громадян, які мають право на отримання кредиту для внутрішньо переміщених осіб. Пільгові кредити ВПО надаються ЗА РАХУНОК БЮДЖЕТУ ХАРКОВА, у рамках реалізації міської цільової соціально-економічна програми будівництва (придбання) доступного житла на 2011-2025 роки, затвердженоїрішенням Харківської міської ради від 22.09.2010 № 274/10 . Сама програма існує з 2011 року. У 2017 році до програми було додано цього напрямку. У 2018 виконавчим комітетом харківської міської ради затверджено порядок формування Реєстру кандидатів та розпочато практичне кредитування.
Важливо розуміти! В залежності від джерела фінансування (рівня бюджету) правила використання коштів встановлюються ВІДПОВІДНИМ видавником нормативного акту. Для державного бюджету це Уряд, для обласного це обласна рада та облдержадміністрація, для міських, селищних чи сільських бюджетів це органи місцевого самоврядування. При усій зовнішній схожості, ці нормативні акти (положення, порядки тощо) містять низку відмінностей. Це є цілком правомірним. У тому числі відрізняються і умови формування списків (переліків, реєстрів…) бажаючих отримати допомогу (Кандидатів).
6. ЯК, В УМОВАХ КАРАНТИНУ, ПОТРАПИТИ НА ОСОБИСТИЙ ПРИЙОМ ДО ДИРЕКТОРА РЕГІОНАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ?
Відповідь – З початку введення Урядом України протиепідемічних заходів і до повного їх завершення наше управління буде максимально обмежувати контакти із відвідувачами. Але це не означає, що ми припинили свою діяльність або «зачинилися» для громадян. Нормативно-правові акти вимагають відміну особистих прийомів громадян та, у разі необхідності здійснення таких прийомів, проводити їх з дотриманням усіх рекомендацій МОЗ. Тому, за попереднім узгодженням дати і часу, прийом громадян може бути проведено. Також обов‘язковою умовою, у такому випадку, є визначення предмету звернення громадянина.
Аналіз журналу особистих прийомів за останні роки показав наступне:
- для вирішення питань відвідувачів дійсно потрібне втручання керівництва управління – до 1%;
- приблизно п‘ята частина (20%) відвідувачів приходили на особистий прийом лише для того, щоб переконатися у тому, що усі попередні консультаційні відповіді від досвідчених фахівців управління були достовірними та грамотними з усіх боків;
- остання, переважна більшість, демонструє ПОВНУ необізнаність у змісті діючих програм, підтверджує, що «не мали часу» на ознайомлення з умовами та вимогами. Тобто, по суті бажають отримати первинну всебічну консультацію (яка, доречи, займає не менш 45 хвилин) безпосередньо від керівництва (пробачимо… мабуть звичка?). Приблизно половина таких відвідувачів дуже довго, детально та емоційне розповідають про свою «виключну» життєву ситуацію, яка потребує негайного забезпечення житлом за програмами. Потім висловлюють обурення щодо відсутності в нормативних актах преференцій, саме для них. І, нарешті, наполегливо намагаються з‘ясувати, яким би чином уникнути очікування?...
Важливо розуміти! Усі, без будь-яких винятків, програми та механізми використання бюджетних коштів НЕ НАДАЮТЬ працівникам нашого управління (у тому числі і керівництву) жодних повноважень щодо визначення черговості у наданні кредиту або держпідтримки на будівництво житла. Ми працюємо у встановленому порядку з цим чи іншим Реєстром або списком кандидатів. Усі ці Реєстри (списки, переліки…) ОПРИЛЮДНЕНІ на нашому сайті. Ця інформація регулярно актуалізується. Тобто КОЖНИЙ із кандидатів або будь-хто зацікавлений мають цілодобову можливість віддалено спостерігати за нашою роботою, робити, якщо потрібно скрін-шоти сторінок, звертатися за роз‘ясненнями.
Ми кожний свій крок давно зробили абсолютно прозорим!
Так що, не треба гаяти свій та наш час на пошуки «чорного входу» до участі в програмах, які адмініструє Держмолодьжитло.
А тим, хто вважає, що "усе можна владнати", що "рука руку миє", хто не бачить змін, варто нагадати про те, що:
"Пропозиція чи обіцянка службовій особі надати їй або третій особі неправомірну вигоду, а так само надання такої вигоди за вчинення чи невчинення службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища "
є карним злочином (Стаття 369 ККУ)
Це була перша спроба надати відповіді на найбільш важливі та розповсюджені запитання.
Ми будемо продовжувати цю практику, оскільки у нашій області епідемічна ситуація залишається надто загрозливою. Шість днів поспіль Харківщина перевищує показники динаміки захворюваності. Лише за останню добу зафіксовано 146 (!) нових випадків. Існує високий ризик опинитися у помаранчевій або червоній зоні. Тому наполегливо закликаємо до виконання усіх рекомендацій МОЗ щодо дотримання карантинних заходів. Від поведінки кожного з нас залежить подальший розвиток подій у місті та області.
Ми працюємо для вас.
Слідкуйте за новинами та оголошеннями на нашому сайті.